30. august
Audi80-rally prøvede kræfter med de hurtige rallybiler

Det store bilarrangement Automania i Silkeborg var lørdag den 27. august centrum for en afdeling af DASU mesterskabet i mini rally og DASU mesterskabet i rally for historiske biler. DASU mesterskaber er det uofficielle Danmarks mesterskab, som udskrives for de rallyklasser, hvor Dansk Idræts Forbund ikke udskriver DM.


Foto: Allan POST

For første gang havde Audi80-rally besluttet at stille op i et rigtigt rally, hvor det gælder om at komme hurtigst fra start til mål på de afspærrede hastighedsprøver. Normalt deltager Audi80-rally i regularity rally, hvor det gælder om at være på det rette sted på det rette tidspunkt, med en nøjagtighed på 1/10 sekunder.
Toni Hansen og Per Brodersen så det som en stor udfordring, at komme ud at køre noget højhastighedstræning, samtidig med at det var en rigtig god træning op til næste års Rally Monte Carlo Historique.


Foto: rallypics.dk

BIRCH GM Rally Silkeborg var en helt ny udfordring for teamet. For at kunne gennemkøre de afspærrede strækninger hurtigst muligt, er det nødvendigt, inden løbet, at køre ruten igennem, og lave noter om sving, bakker og andre ting der skal tages hensyn til når det går løs med tophastighed. Sidste gang Toni Hansen kørte et rigtigt hastighedsrally, var helt tilbage da Audien var ny, og man kørte indtil man mødte et ”sildeben” der hvor vejen drejede mere end 90 grader. Derfor skulle denne disciplin øves.
At køre efter noter kræver et godt og intensivt samarbejde imellem chauffør og co-driver. Co-driveren skal ”levere” noterne på det rigtige tidspunkt, da chaufføren kører 100% efter det makkeren siger. Kommer der en forkert note, kan det være farvel og tak for i dag.
Toni Hansen og Per Brodersen havde en sjov eftermiddag i den aldrende Audi 80. Den viste sig at være rigtigt godt skruet sammen, da de kom i mål uden skader eller tekniske sammenbrud. Bilen skal dog inden næste arrangement gennemgås fra A til Z, for at være klar til udfordringerne. Det bliver den i øvrigt hver gang den har været i brug.

Toni Hansens store passion er altid at have en bil der er 100% i orden, og som præsenterer sig på flotteste vis overfor både sponsorer og tilskuere. Den flotte Audi trak mange nysgerrige blikke, både i serviceområdet og på hastighedsprøverne. Det er ikke en bil de er vant til at se i denne form for rally.
Audi80-rally vil bruge flere af efterårets arrangementer til at træne både køreteknik og samarbejde imellem kører og co-driver. Næste gang stiller de op i et rigtigt rally, er den 17. september til Hill Climb på Fyn.

10. august
Audi80-rally på podiet ved Munkebjerg Hillclimb 2016

Der er nu kun et halvt år til det 20. Rally Monte Carlo Historique køres i de sydfranske alper. Vi har modtaget tilmeldingsmateriale. Tilmeldingsblanketten er udfyldt, og er klar til afsendelse så snart der åbnes for tilmelding.
I ventetiden skal køretræningen holdes ved lige, og derfor tog Toni Hansen søndag den 7. Munkebjerg ved Vejle, for at deltage i Historisk Motor Sports Munkebjerg Hillclimb 2016.


Dan Nielsen og Toni Hansen før starten på Munkebjerg Hillclimb 2016

Formiddagen blev brugt til træningsgennemkørsel på Munkebjergbakken, inden det blev alvor med eftermiddagens tre heat.

Toni Hansens faste Rally Monte Carlo-makker Per Brodersen var forhindret i at køre med denne søndag. Som erstatning for Per Brodersen satte Dan Nielsen fra Audi i Fredericia sig i højre sædet.
Manglen af den faste makker gjorde ikke nogen stor forskel på dagen. Med Dan Nielsen i højre sædet kørte makkerparret sig til en fin 2. plads i deres klasse, og Dan Nielsen fik en oplevelse for livet. Toni Hansen kunne på podiet ønske sin co-driver vikar tillykke med den fine placering.


Toni Hansen og Dan Nielsen imens vejene endnu var tørre.

Midtvejs i Munkebjerg Hill Climb begyndte det at regne kraftigt, og det gav glatte veje. Det var lige noget for Toni Hansen. Tonis største ønske til det kommende Rally Monte Carlo Historique til januar, er sne, sne og masser af sne. Toni kan godt lide udfordringerne på de glatte veje, da han på tørre veje mangler motorkraft i forhold til konkurrenterne. Når vejene bliver glatte, stilles der større krav til køreteknikken, og her har Toni Hansen mange års erfaring at trække på.

Dan Nielsen og Toni Hansen på podiets næsthøjeste trin.

De få sving på Munkebjergbakken er nok det nærmeste vi i Danmark kommer på vejene i alperne. Bakken er teknisk krævende, selvom den er kort. Der skal køres de rigtige linjer igennem svingene, hvis man vil have en topplacering.
Toni Hansen beviste med sin kørsel at han magter dette, og 2. pladsen i klassen gav samtidigt en generel 30. plads blandt de knapt 100 deltagere, hvoraf mange kører med mange flere hestekræfter end der ligger i den fine Audi 80 fra 1979.

6. august
Introduktionsvideo til det 20. Rally Monte Carlo Historique 2017

Vi er klar, og tilmeldingsblanketten er udfyldt.

12. juli
Vi glæder os allerede til Rally Monte Carlo Historique 2017.
Det ser ud til at der i 2017 bliver stor dansk deltagelse i 2017 udgaven. Der skrues biler rundt om i det ganske land, og vi er selv i fuld gang med forberedelserne. Så snart der åbnes for tilmelding, sendes tilmeldingen afsted.
RMCH 2017 køres fra den 28. januar til den 4. februar.
Herunder et par fotos fra starten i 2016.

14. juni
Audi80-rally fik topplacering med hjem fra Nordjyllands Hillclimb
Køreteknikken skal vedligeholdes hele året, hvis man skal kunne gøre sig gældende i vinterens historiske Rally Monte Carlo.
Derfor tog Toni Hansen lørdag den 11. juni til Gl. Skørping og for at deltage i Historisk Motor Sports hillclimb syd for Aalborg.
Nicki Jacobi og Toni Hansen i en pause imellem træning og Hillclimb 2016

Formiddagen blev brugt til træningsgennemkørsel på strækningen inden det blev alvor med eftermiddagens tre heat.
Normalt har Toni Hansen sin faste makker Per Brodersen i co-driver sædet, men denne gang kørte Per Brodersen DM i mini rally i Sønderjylland, sammen med Frank Nielsen, Odder.
Som erstatning for Per Brodersen satte Nicki Jacobi fra Aalborg sig i højre sædet. Nicki Jacobi havde vundet retten til co-driversædet i en Facebook konkurrence udskrevet af Audi i Aalborg, og fik her mulighed for at mærke suset når man sidder i en rallybil på snoet vej.
Toni Hansen og Nicki Jacobi kørte en topplacering hjem i Hillclimb Nordjylland 2016
Manglen af den faste makker gjorde ikke nogen stor forskel.
Med Nicki Jacobi i højre sædet kørte makkerparret sig til en fornem 1. plads i deres klasse. Nicki Jacobi fik en oplevelse for livet, og Toni Hansen kunne ved mål ønske sin co-driver vikar tillykke med sin første rallysejr.
Toni Hansen viste med sin kørsel stor stabilitet, da alle tre gennemkørsler af ruten lå indenfor et sekunds difference med tiderne: 01:01.787 – 01:01.451 og 01:01.517. d.v.s. en forskel fra langsomste til hurtigste tid på kun ca. 3/100 sekund.

Næste deltagelse i Hill Climb for Toni Hansen er den 7. august hvor det traditionelle Hillclimb køres ved Munkebjerg ved Vejle Fjord.

7. juni
Vi udstillede bilen på Danmarks bredeste gågade i Horsens, i forbindelse med sportens dag.

6. Juni
Audi80-rally forbereder sig til Historisk Rally Monte Carlo 2017
Selvom der er over et halvt år til Historisk Monte Carlo Rally 2017 køres, er Audi-80-rally med Toni Hansen bag rattet, og Per Brodersen i co-driversædet i fuld gang med at forberede sig til den næste store udfordring.
Det er et tidskrævende projekt, og mange bolde er kastet i luften, både med hensyn til sponsorarbejde, og med de egentlige forberedelser med både kørertræning og det praktiske omkring bil og servicevogn.
I den forgangne weekend var der i Toni Hansens hjemmeklub, Horsens Automobil & Motor Klub, deltagelse i foreningernes dag, Sport and Sparetime, på Danmarks bredeste gågade.
Toni Hansen benyttede lejligheden til at præsentere sin flotte Audi 80 for publikum, og fik en rigtig god snak med mange motorsportsinteresserede.
Køreteknikken skal også vedligeholdes. Derfor er Toni Hansen tilmeldt Historisk Motor Sports hillclimb i Gl. Skørping syd for Aalborg, der afvikles den 11. juni. Formiddagen bruges til træningsgennemkørsel af strækningen henholdsvis kl. 10.00 og 11.00, hvorefter det bliver alvor, 2. afdeling af HMS mesterskabet i hillclimb afvikles over tre heat kl. 13.00, 14.00 og 15.00.
Der er præmieoverrækkelse kl. 17.00, og her satser Toni Hansen på at være på toppen af podiet.
Normalt har Toni Hansen sin faste makker Per Brodersen i co-driver sædet, men denne gang kører Per Brodersen DM i mini rally i Sønderjylland, sammen med Frank Nielsen, Odder.
Som erstatning for Per Brodersen sætter Nicki Jacobi fra Aalborg sig i højre sædet. Nicki Jacobi har vundet en konkurrence hos Audi i Aalborg, og får mulighed for at se hillclimb på allernærmeste hold, når han lørdag indtager ”det varme sæde” ved siden af Toni Hansen.

13. april.
Nye heste i stalden
Vi har fået fingre i en fin, fin original Audi UrQuattro til renovering.

29. februar.
Toni Hansen får PR pokalen i Horsens Automobil & Motor Klub
De øvrige vandrepokaler der blev uddelt på klubbens generalforsamling:
Jan Ørnhøj Jørgensen – Løbslederpokalen
Heino Mejer – Fiduspokalen

Pressemeddelelser fra Rallly Monte Carlo 2016 – klik på pressemeddelelserne for at læse dem.

  

 

   

Præsentation af de danske deltagere i Rally Monte Carlo Historique 2016

Når verdens største rally for historiske biler, Rallye Monte-Carlo Historique, starter på fredag den 29. januar i Bad Homburg i Tyskland, har to af de danske hold reel mulighed for at placere sig i top-ti blandt de 314 deltagende mandskaber.

Sidste års bedste danske placering blev opnået af far og søn-holdet Jens Gandrup Jørgensen (Odense) og Kristian Flensbak Jørgensen (Odense) i Alfa Romeo Alfetta GTV fra 1977. De kørte sig ind på en imponerende 10. plads efter et nærmest fejlfrit løb. I år håber de på at nå endnu længere op mod podiet. Jens Gandrup har således været på rallyskole i Norge hos den tidligere stjernekører John Haugland, og sammen med mekanikerne har Jens Gandrup og Kristian Flensbak haft Alfaen skilt totalt ad og samlet med nye dele.

Kristian Flensbak (tv) og Jens Gandrup

”En placering som nr. 9 ville være meget dejlig, men mange ting kan gå galt under et så langt og krævende løb,” vurderer Jens Gandrup.

Et andet dansk hold med chance for en topplacering er Toni Hansen (Horsens) og Per Brodersen (Lem) i Audi 80 GLE fra 1979. Deres bedste resultat er en 11. plads i 2014, men i 2015 var de faktisk på vej mod en endnu bedre placering, da de fandt en smal bjergvej blokeret af en deltager, der sad fast i sneen. Det kostede dem dyrt. Audi-mandskabet møder også med en totalt klargjort og frisk bil til det hårde løb. De er netop vendt hjem fra en træningstur i Alperne.

Per Brodersen (tv) og Toni Hansen

”Til nu er der nærmest ingen sne, selv i de højeste bjergpas, men vi håber på snefald i de kommende dage, for vi trives fint på de glatte veje, siger Toni Hansen.

Et dansk debutanthold er også på startlisten. Det er Søren Bunk (Skanderborg) og Jakob Knudsen (Skanderborg) i Porsche 911 SC fra 1979. De har aldrig kørt motorløb før, men møder alligevel velforberedt op. Deres hurtige bil passer fint til de stejle bjergveje, og den er klargjort af servicefolk med forstand på rally. Desuden har de modtaget omfattende hjælp og gode tips fra andre danske deltagere. Deres målsætning rækker da også videre end blot at gennemføre:

”Vi kender nogle danskere, der som debutanter for nogle år siden blev nr. 178 i Rallye Monte-Carlo Historique, så vores målsætning er at blive nr. 177 eller bedre. Men vi ved godt, at det bliver svært,” smiler Søren Bunk.

De danske deltagere starter rallyet fredag den 29. januar kl. 12.30 i Bad Homburg tæt ved Frankfurt, og løbet slutter fem døgn senere i Monaco, onsdag den 3. februar tidligt om morgenen efter cirka 2.600 kilometers kørsel på knapt fem døgn. Undervejs møder deltagerne 14 specialetaper, hvor der skal køres med ofte uopnåelige gennemsnitshastigheder på bjergveje i op til 1600 meters højde.