Lørdag den 27. januar kl. 12:00 sendes de syv danske deltagende biler i Rally Monte Carlo Historique 2018 afsted fra torvet i Assens på Vestfyn. Det er borgmester Søren Steen Andersen, som fra startpodiet på torvet sender kørerne afsted med et minuts mellemrum. Fra kl. 10:00 til 12:00 de syv danske teams være på torvet for at vise deres fine biler frem for publikum og få en snak med alle interesserede.


Der vil være aktiviteter for både børn og voksne i forbindelse med PRE-STARTEN.
Bl.a. vil der være konkurrencer, hvor man kan vinde en køretur med nogle af kørerne ved et af sæsonens andre arrangementer, f.eks. Munkebjerg Hillclimb.

De danske deltagere er:
Start nr.   81 – Toni Hansen, Horsens / Per Brodersen, Lem Stationsby, ved Ringkøbing
Start nr. 124 – Henrik Møller-Nielsen, Allingåbro/ Martin Møller-Nielsen, Allingåbro
Start nr. 128 – Henrik Bjerregaard, Monaco / Kristian Flensbak Jørgensen, Aarhus
Start nr. 129 – Søren Bunk Jensen, Skanderborg / Jakob Knudsen, Skanderborg
Start nr. 180 – Per Vilslev, Hillerød / Erik Andersen, Virum
Start nr. 259 – Lars Hindsgaul, Assens / Arne Pagh, Middelfart
Start nr. 272 – Kenneth Simonsen, Charlottenlund / Otto Kristensen, Tune

Hvad er det for et eventyr de danske kørere bevæger sig ud i?
Det var i 1909, at ideen om et rally for første gang tog form i Monaco. Præsidenten for “Association Sport Automobile Vélocipédique Monégasque”, Alexandre Noghès foreslog i 1909, at lave et billøb, Rally Monte Carlo der skulle forbinde et stort antal europæiske byer. Herfra skulle konkurrenterne starte ud, for til sidst at konkurrere på målstregen i Monaco.
“Association Sport Automobile Vélocipédique Monégasque”, var forløberen for den automobilklub, ”Automobile Club de Monaco”, som vi kender i dag.
Grundlægger af Casinoet i Monaco, og forretningschef for ”Société des Bains de Mer”, François Blanc, så en stor forretningsmulighed i Rally Monte Carlo. Han fik med Prins Albert I som protektor sat gang i projektet, samt fandt den nødvendige finansiering.

Allerede den gang så man reklameværdien i motorløb.
Rally Monte Carlo var en chance for at bringe velhavende bilentusiaster og fans til Monaco fra hele Europa. Desuden ville deres biler køre langs vejene med Rally Monte Carlo-logoet. Det vurderedes at være en sparsom, men meget effektiv form for reklame for både Casinoet og Monaco.

Rally Monte Carlo bliver virkelighed
I 1911 var alt klart, og det første rally fandt sted. I næsten en uge blev starterne sat i gang i de 11 udvalgte byer. Der var forskellige startdatoer og starttider, som var udregnet efter afstanden og køretiden fra startbyen til Monaco. Fra Paris, Bruxelles, Geneve, Wien, Berlin og seks andre byer, startede 23 biler ud på ruten. De forventede at klare en gennemsnitlig hastighed på 10 km/t med indlagte stop, og med ankomster planlagt til lørdag den 28. januar i Monaco.

16 biler nåede frem til Fyrstendømmet uden problemer. Efter at have forladt Berlin den 21. januar, var tyske Von Eismark den første der ankom, efter at have kørt 1.700 km med en gennemsnitlig hastighed på 30 km/t.
Von Eismark undlod at deltage i paraden i Monaco, hvor der også tildeltes point for ”bedste udførelse”. Han blev derfor henvist til en uofficiel andenplads, hvilket efterlod den franske bilforhandler, eventyrer og sportsmand, Henri Rougier i en 25 hk Turcat-Mery som vinder af det første Rally Monte Carlo.

Henry Rougier var derefter en hyppig deltager i Rally Monte Carlo. Det var Rougier, der havde afsluttet den første flyvning over Middelhavet med sin Voisin-biplan blot et par måneder tidligere den 3. marts 1910. Han beviste dermed, at det var muligt at udføre konkurrencer både i luften og på land.

Fortsætter trods afbrydelser på grund af krig.
Rally Monte Carlo havde fået en strålende start og nød stor succes fra sin anden udgave og fremefter. Det blev naturligvis ikke kørt under første verdenskrig, men blev med succes genindført i 1924.

Rally Monte Carlo blev ikke oprindeligt organiseret som et løb hvor hastigheden spillede en rolle, men snarere som en udfordring med en blanding af mekanisk og menneskelig udholdenhed. Tilbage i disse dage var kørsel over hele Europa midt om vinteren i forvejen noget af en præstation, så årstiden man valgte at køre på, gav ekstra store udfordringer.

I tråd med ”Société des Bains de Mer’s” kommercielle mål, nemlig at trække en velhavende kundekreds til Monaco, blev rallyet udvidet til at omfatte en kvindelig begivenhed i form af modearrangementer, hvor celebreties og kendnisser så til fra sidelinjen. Det tilføjede et stænk af glamour og elegance til arrangementet, som dermed blev yderligere attraktivt for såvel deltagerne, som for forretningskonceptet. Anden Verdenskrig afbrød endnu engang Rally Monte Carlo.

Bliver et at Europas største bilvæddeløb.
Efter anden verdenskrig, og fra begyndelsen af ​​1950’erne blev Rally Monte Carlo et af ​​Europas største bilvæddeløb, hvor resultaterne talte til det europæiske Grand Tourism Championship,

Fra 1960’erne blev også hastigheden taget i betragtning, og de førende professionelle racerstalde og bilproducenter begyndte at interessere sig for arrangementet. Æraen af ​​”gentlemen drivers” begyndte dermed gradvist at aftage. En ruteplan, der dækkede både de stejle veje i Ardèche og det berømte bjergpas Col de Turini, førte til at vi i 1960’erne så at kendte biler som af ​​Alpine Renaults, Mini Coopers osv. kom til, og begyndte at konkurrere på pisterne.

Fra 1973 blev det europæiske Grand Tourism Championship endelig til WRC (World Rally Championship). De Rally Monte Carlo VM løb som vi kender i dag, var en realitet. Rally Monte Carlo har derefter, med få undtagelser, hvert år været tællende som første afdeling om verdensmesterskabet i rally.

Rally Monte Carlo Historique opstår
Rally Monte Carlo Historique ser dagens lys i 1998, hvor det første gang blev kørt. De gamle biler kører et rally som er en kopi af det oprindelige Rally Monte Carlo uden hastighedsprøver, men med prøver der skal køres med en given gennemsnits hastighed på 50 km/t eller derunder.

50 km/t lyder ikke af ret meget, men når prøverne køres på smalle bjergveje, ofte dækket af sne og is, kan det være nærmest umuligt at overholde den opgivne og ofte skiftende gennemsnitshastighed. Følgerne er ofte en del strafpoint, primært på grund af forsinkelser.

Verdens største historiske rally.
I dag er Rally Monte Carlo Historique verdens største historiske rally, med 315 biler til start. Der er deltagere fra hele verden, og så langt væk, som både Japan, Australien og USA. Det er et stort køremæssigt eventyr de danske deltager begiver sig ud i efter PRE-STARTEN i Assens.