DATO: 9. januar, 2019

Når de 7 danske Rally Monte Carlo Historique deltagere lørdag den 26. januar har deltaget i
PRE-STARTEN i Assens, pakker de deres biler og servicevogne, så de senere på ugen kan køre mod deres respektive startsteder i Bad Homburg, Tyskland, Reims i Frankrig og Monaco.

Tidligere vinder kører med i holdkonkurrencen.
De danske deltagere har i 2019 udgaven atter tilmeldt sig holdkonkurrencen som ”Team Fynske Bank Denmark”. 

Deltagerne satser hårdt på både individuelle topplaceringer, såvel som en topplacering i holdkonkurrencen. I årets Rally Monte Carlo Historique er der 314 deltagere fra hele verden. Trods den store konkurrence er der store forventninger til de danske deltagere, som traditionelt ligger i den gode ende af resultatlisten.

Bedste danske resultat ligger tilbage i 2002, hvor ægteparret Britta Kruse Kristensen og Otto Kristensen kørte sig til en flot 1. plads i løbet. I 2018 kørte 5 af de danske 7 deltagere sig i top100, med Toni Hansen og Per Brodersen på en flot generel 4. plads som den bedste danske deltager ud af de 314 deltagere.

De danske deltagere i det 22’ Rally Monte Carlo Historique er:

Start nr. 81, Toni Hansen, Horsens / Per Brodersen, Lem v/Ringkøbing.
De kører i en totalt renoveret Audi 80 GLE, årgang 1979 med en 1.588 ccm motor som yder ca. 140 HK. Toni Hansen har købt bilen i Tyskland i 2011, og har i løbet af 2012 ombygget den efter internationale FIA homologeringer.
Bilen er bygget med henblik på at deltage i Rally Monte Carlo Historique. Bilen har hver vinter været totalt adskilt for service og udskiftning af sliddele.
Sammen har Toni Hansen og Per Brodersen deltaget i RMCH i 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018.
Bedste placeringer: Nr. 4 i 2018, nr. 11 både i 2014 og 2017.
2019 skal være året, hvor det bliver til en placering helt på podiet.

Toni Hansen og Per Brodersen starter fra Reims i Frankrig, fredag den 1. februar.


Start nr. 122, Hans Kolby Hansen, Knutsford / Jan Østergaard, Horsens
Hans Kolby Hansen kører i en Lancia Fulvia 1600 HF, Årgang1971 med en 1600 ccm motor, som yder ca. 130 HK. Med bilens vægt på blot 900 kg, er det en perfekt bil til historisk rally.
Hans Kolby Hansen startede med at køre manøvreprøver 1970. Hurtigt begyndte han med rigtigt rally, og vandt sidste afdeling af DM i rally i 1971 i en Ford Escort. Derved fik Hans Kolby Hansen kontrakt med General Motors som han kørte for 1972, 73 og 74, hvor han kørte i hhv. Opel Ascona (vandt DM i 72), og derefter 2 år i en Vauxhall Firenza (3 og 4 i DM), og kørte derefter i nogle år for “Lancia dealer team Danmark”, for hvem han bl.a. vandt en EM afdeling i Polen.
Nu kører Hans Kolby Hansen igen privat regi i Lancia Fulvia 1600 og Lancia Delta Integrale i historisk regularity rally i Europa.

Jan Østeregaard Nielsen har kørt rally siden 1974. Jan Startede med o-løb i 1974, og mange fine resultater som observatør. Da han fik kørekort, prøvede han kræfter med Manøvreprøver og Rally som 1. kører. Han fandt ud af at den stærke side var i 2. kører sædet. 
I 1979 kørte han rally med Jens Gandrup i Autobianchi. Først i 80 blev det med Lars Bækkelund i Fiat 128 3P.
I 1988 kørte han med Hans Kolby i Lancia Delta integrale. Jan har også stor erfaring som løbslægger og instruktør i Rally. Har deltaget 5 gange i Rally Monte Carlo Historique.

Hans Kolby Hansen og Jan Østergaard starter fra Athen i Grækenland, onsdag den 30. januar.

Start nr. 168, Henrik Bjerregaard, Monaco / Kristian Flensbak Jørgensen, Aarhus. Henrik Bjerregaard deltager i en fin Ford Escort RS2000, Årgang 1979, med en 1.998 ccm motor der yder ca. 110 HK. Bilen er bygget som rallybil i Finland inden Henrik Bjerregaard købte den. Han har anvendt den til RMCH 4 gange tidligere, med bedste resultat som 63 i 2016.
Henrik Bjerregaard har tidligere, i 2014 og 2015, deltaget to gange som co-driver i Autobianchi 112 Abarth.

Kristian Flensbak Jørgensen er, trods sin unge alder (24), en erfaren herre i co-driver-sædet. Han har tidligere deltaget i RMCH fem gange, med sin far Jens Gandrup Jørgensen som kører. Kristians bedste placering var en generel 9. plads i 2016.
I 2018 udgaven kom Henrik Bjerregaard og Kristian Flensbak Jørgensen i mål som nr. 64.

Henrik Bjerregaard og Kristian Flensbak Jørgensen starter fra Monaco, fredag den 1. februar.

Start nr. 169, Per Vilslev, Hillerød / Erik Andersen, Virum.
Per Vilslevs Opel Kadett GT/E er en ud af den såkaldte 1.000-serie. Den første Opel Kadett GT/E blev produceret 1975 med 1,9 liter motor på 105 HK.

Per Vilslevs eksemplar af Opel Kadett GT/T er samlet den 6. februar 1978 som nr. 304. Den kunne i 2018 udgaven af Rally Monte Carlo Historique fejre 40 års fødselsdag. Det er en ægte historisk rallybil i den forstand, at den straks efter fabrikationen blev modificeret til at køre rally, og den er aldrig brugt til andet. Bilen yder i dag ca. 150 HK. Og jubilæum – i årets udgave har den 40 års jubilæum, idet det er 40 år siden at den deltog første gang i Rally Monte Carlo, dengang med Holger Helle fra Silkeborg bag rattet.

Per Vilslev og Erik Andersen har begge kørt hastighedsrally på højt plan i deres unge år, og har bl.a en fælles 3. plads i DM på kontoen i 1977. Det er første gang de deltager i Rally Monte Carlo Historique. I 2018 sluttede Per og Erik som nr. 68 generelt.

Per Vilslev og Erik Andersen starter i Reims, fredag den 1. februar.

Start nr. 171, Poul Hellmers, Kjellerup / Carl Hellmers, Kolding
Kører i en Alfa Romeo, Guilia Super, årgang 1970 4 cyl. 1.579 ccm 100 hk 980 kg.

Poul Hellmers, Dyrlæge med egen praksis i Kjellerup Debut i rally i 2006. Poul har sammen med min bror kørt pålidelighedsrally både som 1. og 2. kører. De har sammen deltaget i RMCH i 2014, har kørt rallysprint og Klubrally.

Carl Hellmers, Direktør i Fredericia Fjernvarme  Han har sammen med min bror kørt pålidelighedsrally både som 1. og 2. kører, har deltaget i RMCH i 2014. Har kørt rallysprint og klubrally. Har desuden kørt manøvreprøver i MG sport regi 

Resultater: Vinder af FDM DASU Classic, Debutant Flere sejre i FDM DASU Classic, Sport.

Poul Hellmers og Carl Hellmers starter fra Reims i Frankrig den 1. februar.

Start nr. 257, Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund / Otto Kristensen, Tune.
Lancia Fulvia HF 1,3, årgang 1968. 1.298 ccm, ca. 101 HK. Det er dataene for den fine Lancia Fulvia, som Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen kører Rally Monte Calo Historique 2019 i. Bilen er hos Otto Kristensen i stald med andre fine eksemplarer af samme mærke.

Kenneth Kruse Simonsen debuterede i 2017 i RMCH-sammenhæng, sammen med sin meget erfarne far, Otto Kristensen. Der sluttede som nr. 74, hvilket de forbedrede kraftigt i 2018, hvor de kunne køre hjem med en flot 26. plads af de 314 startende.

Målet for 2019 er klart. Otto Kristensens meget flotte førsteplads fra 2002 skal ikke stå alene. Der skal pokaler med hjem til kaminhylden i år.

Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen starter fra Bad Homburg i Tyskland, fredag den 1. februar.

Start nr. 259, Lars Hindsgaul, Assens / Arne Pagh, Middelfart.

Fiat 128 Coupé har altid været Lars Hindsgauls favorit, når der tales om ældre biler. Han har flere eksemplarer, og da han i 2013 fik mulighed for at købe en i rallytrim, slog han til.

Lars Hindsgauls bil er en årgang 1972 med en motor på 1.290 ccm. Den yder ca. 120 HK.

Bilen har deltaget i Rally Monte Carlo 11 gange tidligere, først med Lars Bækkelund fra Horsens kom kører, og siden 2017 med Lars Hindsgaul bag rattet.

I 2014 debuterede Lars Hindsgaul i Hill Climb og viste imponerende hurtighed. Efter Lars Hindsgauls debut i RMCH 2017, er bilen optimeret, så den står helt skarp til deltagelsen i 2019.  

Bilen har fra ny kun været brugt til rally. Den har deltaget i utallige hastigheds rallies, inden den som ”pensionist” kom ud at køre historisk rally.

Co-driver, Arne Pagh har i øvrigt, inden han i 2017 satte sig i højre-sædet hos Lars Hindsgaul, kørt de foregående 9 RMCH med Lars Bækkelund, så han kender bilen til bunds.

I 2018 udgaven af Rally Monte Carlo Historique, lå Lars Hindsgaul og Arne Pagh længe til en topplacering, inden de på en af specialstrækningerne kom til at køre bag en fransk Citroén uden lys. Det var umuligt at komme til at overhale, så strafpointene hobede sig op på resultatlisten, og løbet var tabt for denne gang, og de kom i mål som nr. 128.  
Alt er til 2019 udgaven forberedt til mindste detalje, og holdet håber nu blot på at udefra kommende indvirkning ikke får indflydelse på resultatet.

Lars Hindsgaul og Arne Pagh starter fra Reims i Frankrig, fredag den 1. februar.